Screening zraku předškoláků

Vyšetření očí u předškoláků

V dnešním článku si vysvětlíme, co může přinést vyšetření očí malého předškoláka. Proč takové vyšetření absolvovat a co vám přinese do budoucna.

Začnu asi nejčastější otázkou, kterou běžně předškoláci dostávají: Těšíš se už do školy? Představte si, že podle výzkumů 98% předškoláků se do školy opravdu těší a pouhá 2 procenta dětí se vyjadřují neutrálně. Jenže už po půl roce ve škole je všechno jinak. Do školy se těší už jen 50% dětí, zhruba 20% dětí školu nesnáší. Zbylým 30 % dětí je to tak nějak jedno.

Velice zajímavý by byl výzkum toho, kolik dospěláků se každý den těší do práce. A teď se nesmějte, myslím to vážně. Na světě totiž existují i lidé, kteří mají rádi svoji práci. A vím to, protože mezi ně patřím i já. Ano, je to tak. Miluji svoji práci, neskutečně mě baví, dává mi smysl a skutečně mě těší pracovat.

A proč vám o tom vlastně říkám?

Věřím, že dobře zvládnutá školní docházka, pohodové učení, možná i dobré známky, ale hlavně ochota učit se celý život jsou důležitými předpoklady budoucího úspěšného kariérního života každého člověka.

A aby si člověk mohl vybrat práci svých snů, musí na to mít. Hlavu i známky. Tím se dostáváme pomaličku zpátky k tomu, že vidění je velmi důležitým předpokladem úspěšného čtení a tedy i učení. A protože ve své praxi pomáhám právě dětem s poruchami učení, které nesnáší školu, nesnáší učení, známky, úkoly, své učitele, nesnáší každodenní povinnou školní docházku ze které minimálně 9 let nemohou nikam uniknout, vím taky, jak těmto problémům předcházet. A právě takhle vzniklo screeningové vyšetření zraku u předškoláků.

Ve vyšetření se zaměřuji na nejčastější poruchy zraku, které dětem komplikují jakékoliv učení. Vždyť až 80% všechny informací z okolního světa získáváme očima. Je proto jasné, že i drobná porucha zraku musí způsobovat obrovské problémy. A zrovna oční poruchy mají tu výhodu, že se dají poměrně snadno vyřešit zrakovým tréninkem.

Screeningové vyšetření zraku u předškoláků se skládá celkem ze 3 částí:

  1. dotazník, který rodiče vyplňují doma ještě před vyšetřením. Součástí je i souhlas rodičů s vyšetřením.
  2. Samotné vyšetření očí, které se skládá ze 7 bodů. Jednotlivé body a jejich význam si podrobněji popíšeme níže.
  3. Závěr a doporučení – tady se dozvíte, jestli dítě prošlo všemi testy, jsou některé výsledky podezřelé, nebo vám rovnou doporučím návštěvu očního lékaře.

Teď se podíváme na jednotlivé části vyšetření:

Dotazník

Díky dotazníku získám základní představu o tom, jak se vaše dítě vyvíjelo. Velmi důležitá je pro mě např. otázka, zda dítě lezlo po 4 a také to, kdy dítě začalo chodit. Pokud je totiž fáze lezení po čtyřech moc krátká, nebo ji dítě vynechá úplně, je velká šance pro vznik potíží s očima. A to v praxi znamená i potenciální potíže s učením.

Proč je dotazník důležitý? Díky odpovědím mám jasnější představu o tom, jak dobře fungují oči vašeho dítěte. U více než 5 odpovědí ANO je velká šance na to, že oči vašeho dítěte nefungují úplně optimálně.

Objektivní měření dioptrií přenosným autorefraktometrem

Cože? Autorefraktometr? Jednoduše řečeno: je to chytrá krabička, která vypadá jako foťák a dokáže změřit dioptrie. U dětí existují určité normy, kolik dioptrií je ještě v pořádku a co už je moc. Pokud vyjde moc dioptrií, je velmi důležité navštívit očního lékaře, který očí změří přesně a pokud je to třeba, předepíše dítěti brýle.

Zraková ostrost

Pomocí speciálních znaků, které vypadají jako písmenko E otočené v různých směrech, se dá snadno určit, jak dobře vaše dítě vidí do dálky. Děti nemusí umět ani rozlišovat pravou a levou stranu, stačí, když mi ukáží rukou směr nožiček.

Proč je toto měření důležité? Zraková ostrost nám například řekne, zda vaše dítě uvidí na tabuli. A vidět na tabuli je důležitým předpokladem pohodlného učení. Mimochodem víte, jak to řeší děti, které na tabuli vidí špatně? Začnou opisovat od souseda. A jak to vyřeší paní učitelka, kterou to ruší? Posadí dítě zpravidla do zadní lavice, odkud neuvidí už vůbec nic. Takže pozor, i opisování od kamaráda může mít svůj důvod. A není nic jednoduššího, než zajít na kontrolu k očnímu lékaři a nechat oči přeměřit.

Prostorové vidění

Pomocí obrázků a speciálních 3D brýlí testuji, zda dítě vidí trojrozměrně. Při dobré spolupráci obou očí dítě dokáže snadno určit, které obrázky vystupují.

Proč je toto měření důležité? Právě dobrá spolupráce obou očí je zásadním předpokladem pohodlného koukání do blízka, tedy na čtení. A naopak, pokud obě oči nespolupracují úplně přesně, je velká šance, že se dítěti bude číst těžko, že se bude unavovat, bude ho bolet hlava, nebude se soustředit apod. Z toho jasně vyplývá, že ne každé nesoustředěné dítě má poruchu pozornosti. Může to být i obyčejná funkční porucha vidění.

Pozn.: Věděli jste, že i nevolnosti v autě mohou být způsobeny skrytou poruchou zraku? Právě nedokonalá souhra informací z rovnovážného systému vede k těmto problémům. A naopak – zrakový trénink dokáže vyřešit i tyto nevolnosti. Jupííí, už žádné prášky na blití při každé cestě autem.

Oční pohyby

Jednoduchý testík, který nám řekne, jak pohodlně budou během čtení oči vašeho dítěte sledovat jednotlivá písmenka, slova i celé řádky. V ideálním případě dítě sleduje pouze očima a hlava zůstane v klidu. Pokud dítě během vyšetření pohybuje i hlavou, je to určitá forma nezralosti, která ve škole vede k tomu, že se děti ztrácí v textu, přeskakují nejprve písmenka, pak slabiky a později i celá slova nebo řádky. To je zdržuje, musí číst opakovaně a nestíhají tempu celé třídy.

Někdy se tyto potíže rodiče doma snaží vyřešit tím, že s dětmi čtou navíc. Aby si to čtení potrénovaly. Ale pozor. Pokud vaše dítě čte zezačátku celkem dobře, ale postupně se zhoršuje, zpomaluje se a narůstá počet chyb, je velká šance, že problém bude jinde. A extra čtením se to většinou nevyřeší.

Pokud během vyšetření narazím na nezralé oční pohyby a ostatní testy dítě zvládne v pořádku, často jen napíšu rodičům poznámku: Pokud se ve škole objeví potíže se čtením, doporučuji komplexní vyšetření zraku. Nemá totiž cenu plašit dopředu, vaše dítě má ještě do nástupu do 1. třídy čas se vše samo naučit a potíže se tak vůbec nemusí objevit.

Na druhou stranu, pokud už v první třídě uvidíte, že to čtení není úplně ono, že je dítě opravdu pomalé, není na co čekat. U školáků doporučuji zajít na komplexní vyšetření zraku co nejdříve, očka trošku procvičit zrakovým tréninkem a po pár týdnech bude po potížích.

Konvergence

Zásadní zraková funkce nutná k nastavení očí na blízko.

Proč je toto měření tak důležité? Pokud oči vašeho dítěte nedokáží konvergovat 3x během vyšetření, bude pro ně velmi obtížné číst jakýkoliv text. A představte si, že tuto schopnost bude vaše dítě potřebovat ve škole několik hodin každý den.

Děti s oslabenou konvergencí u čtení nevydrží, bývají ze čtení i učení unavené, mohou mít bolesti hlavy. U předškoláků se to může projevovat například nechutí malovat. Děti s oslabenou konvergencí nemají rády jakékoliv aktivity do blízka, například prohlížení knih apod.

V případě výraznějších potíží doporučuji rodičům komplexní vyšetření zraku hned, ale častěji volím vyčkávací techniku. Screeningové vyšetření provádíme u předškoláků, to znamená, že děti mají do nástupu školy ještě čas dozrát a potíže s konvergencí mohou samy zmizet.

Ale i tak je dobré vědět, že pokud to už v první třídě nepůjde úplně dobře, můžete zajít na komplexní měření zraku a případné potíže vyřešit zrakovým tréninkem.

Zkřížená lateralita

Obyčejná diagnóza, která nahání strach mnoha rodičům. Ale nebojte, není to nic děsivého. Jednoduše řečeno – v ideálním případě má dítě dominantní oko i ruku na stejné straně těla. Dítě pak má dominantní pravé oko a píše pravou rukou. V takovém případě se mozek dítěte snadno učí a je to zároveň dobrým předpokladem i pro dobré pohodlné vidění.

Existují ale děti, které z nějakého důvodu píšou například levou rukou, ale jejich dominantní oko je pravé. Nebo naopak. A zkřížená lateralita je na světě. Nemusí to znamenat vůbec nic, ale může to znamenat například potíže s rozlišováním pravé a levé strany (a ruku na srdce, kdo si to občas nesplete, že?). Jenže u dětí je to jiné. Školákům se pak pletou např. tvarově podobná písmenka, například b/d, nebo a/e. Děti také mohou mít potíže s určováním hodin, mohou být „nešikovné“, mají problém např. s koordinací těla, neumí si zavazovat boty, nebo se sami oblékat apod.

V případě zkřížené laterality opět volím vyčkávací taktiku, tzn. řešíme něco teprve v případě, že se u dítěte objeví potíže se čtením. Kdy je tedy ideální doba na komplexní měření zraku? Tak třeba když se učíte, ale nejde to. Výsledky neodpovídají úsilí, které učení věnujete. Pokud vám některá písmenka dělají potíže, není na co čekat.

Závěr a doporučení

V případě, že vaše dítě zvládlo všechny testy v normě, máte ve výsledcích samé smajlíky. V tom případě vám ze srdce gratuluji. Vaše dítě má oči na školu dobře připravené a my se spolu pravděpodobně už nepotkáme (pokud nebudete chtít přijít např. se sourozencem).

Pokud se vašeho dítěte objevil jeden až tři mračouni, není potřeba zatím nic řešit. Pouze myslete na to, že oči vašeho dítěte nefungují úplně optimálně a čtení i učení může být náročné. Pokud později v první třídě uvidíte, že to není úplně ono, objednejte se na komplexní měření zraku. Zrakový trénink u prvňáčků funguje báječně. Stačí pár lekcí a učení bude zase brnkačka.

Poslední varianta: V případě podezření na vážnější potíže vždy doporučím návštěvu očního lékaře. U očního lékaře to všechno začíná, ale zároveň je tu jedno upozornění. Oční lékař zkontroluje, zda jsou oči zdravé, změří zrakovou ostrost, zjistí dioptrie a předepíše vašemu dítěti brýle, ale to je všechno. Můžete se tam dokonce i dozvědět, že vaše dítě vidí jako ostříž a oči má naprosto v pořádku. Jenže to nemusí být pravda.

Funkční vidění je totiž něco jiného než pouze dobrá zraková ostrost

Vidění je velmi komplexní záležitost a proto mohou mít potíže i děti s ostřížím viděním. A právě proto jsem tu já, nebo moji kolegové optometristi a ortoptistky, které se věnují dětem s poruchami učení. Na vyšetření se můžete objednat například zde.

Některým dětem doporučuji návštěvu ergoterapeuta. Ergo-co? Že jste to nikdy neslyšeli? Ergoterapeut je expert, který dokáže udělat zázraky s tzv. neposednými dětmi. Například u nás ve Znojmě máme skvělou Bc. Hanku Brunclíkovou. Hanka pomáhá dětem k lepšímu soustředění a celkovému zklidnění. Návštěvu ergoterapeuta doporučuji absolvovat co nejdříve, protože léčba je sice nenáročná, ale může trvat i několik týdnů. A bylo by skvělé, aby děti už do první třídy nastupovaly zklidněné a připravené na učení.

Pamatujete si ještě na začátek článku, ve kterém jsem psala o dětech, které se do školy těší, které se vůbec netěší a děti, kterým škola ani nevadí, ale ani ji nemají rády? Ráda bych vám teď sdělila výsledky screeningu z MŠ u nás ve Skalici.

Screeningu se zúčastnilo všech 10 předškoláků:

  • 5 z nich zvládlo vyšetření bez problémů, to znamená, že jejich oči jsou na školu skvěle připravené.
  • u 1 dítěte zrakové funkce nebyly úplně v normě, proto jsem doporučila návštěvu očního lékaře i ergoterapeuta.
  • 4 děti mají část výsledků podezřelých, ale zároveň se nejedná o nic dramatického. Zvládnou to buď samy, svým zvýšeným úsilím, nebo se u nich mohou objevit potíže. Rodičům jsem doporučila buď návštěvu ergoterapeuta, nebo vyčkat do první třídy. A v případě potíží pak absolvovat komplexní vyšetření zraku.

Pokud bychom s dětmi nic neudělali, vyšlo by to tak, že 50% dětí bude školu s největší pravděpodobností zvládat skvěle, 10 % dětí se bude ve škole trápit a 40 % dětí bude někde mezi tím, nebude to ani pohoda, ale ani nic dramatického. Je jen otázkou času, kdy by se jedno ze 40 % dětí kvůli svým problémům se čtením i učením dostalo do kategorie: nesnáším školu.

Teď už záleží jen na rodičích, jak se k výsledkům a doporučením postaví. Připadá mi jen vtipné, že výsledky mého dnešního pidi-výzkumu odpovídají poměrně přesně tomu, jak rády děti chodí do školy. Jenže tohle není konec. S dětmi se dá pracovat a můžeme je vyladit tak, aby jejich očka byla na školu připravená. P5ípadně hned z kraje první třídy vyřešíme potíže, kdyby se opravdu objevily.

Nebylo by úžasné, kdyby se podařilo celou třídu vyladit tak, aby se všem dětem učilo dobře? Aby do školy chodily rády, aby se necítily pomalé a hloupé, ale aby každé z dětí dokázalo využít svůj potenciál na maximum?

Celkové shrnutí

Z dnešního screeningu mám obrovskou radost. Šikovné děti, perfektní organizace paní učitelkou a navíc možnost předejít potížím u části dětí. Jupí! Myslím, že teď už je vám jasné, že když zrak nefunguje úplně automaticky a správně, potíže se časem objeví. Jen vám to nikdo neřekne, že je to očima. Vy jen vidíte, že se vaše jinak chytrá holčička každý den trápí s učením a malý klučík ráno brečí, že do školy chodit nebude. To přece nikdo nechce.

Takže úplným závěrem tohoto článku je jediná informace: Stačí, když budete vědět, že problémy s učením se dají řešit i jinak, než křičením, zlobením se, zarachy a zákazy, případně úlevami, asistenty a diagnózami jako ADD, ADHD, dyslexie, dysgrafie apod. Zrakový trénink dokáže odhalit a vyřešit skutečnou příčinu potíží a usnadní život vašemu dítěti i vám.

Pokud máte i vy zájem o screening zraku svého předškoláčka, ozvěte se mi na můj e-mail lucie@luciekrepelova.cz.

Je optometristka a expertka na dětské oči. Autorka eBooku Tajemství dobrého vidění >>. Její specialitkou jsou poruchy vidění, které způsobují potíže s učením. Lucie umí odhalit i skryté poruchy vidění. Zjištěné nedostatky vycvičit zrakovým tréninkem a tím dětem pomoci ve škole i ve volném čase. Můj příběh si přečtěte zde >>