Poruchy učení souvisejí s viděním

Poruchy učení souvisejí s viděním. Vada zraku je jejich častou příčinou. Zatímco poruchy učení jsou neléčitelné, poruchy vidění se dají řešit. Stačí je odhalit.

Víte, co je hlavní problém poruch vidění? Že nejsou vidět! Ne, to není vtip.

Zkrátka žádné dítě samo nepřijde a neřekne, že špatně vidí. Proč? Protože to, jak vidí, považuje za normální. Nic jiného nezažilo, takže třeba i dvojité vidění, pohybující se text a další nepříjemnosti vnímá jako standardní. Myslí si, že to tak má prostě každý.

Třeba tady na obrázku vidíte text tak, jak jej může vnímat dítě při únavě, nebo ve stresu.

Takže už mi věříte, že porucha vidění může zdržovat, unavovat, otravovat?

Očima přijímáme až 80% všech informací. To znamená, že jakýkoliv zrakový problém výrazně ovlivní naše vnímání světa, u dětí tedy hlavně příjem informací ve škole, ale i ve volném čase. Typickým příznakem je nešikovnost. Někdo nad tím mávne rukou, jiní rodiče se mohou s dětmi dostat třeba až k očnímu lékaři. Zpravidla se tam otestuje zdravotní stav očí, zraková ostrost do dálky, a pokud dítě písmenka přečte dobře, odchází domů s tím, že VIDÍ DOBŘE.

Věděli jste ale, že mohou mít problémy i lidé se 100% zrakovou ostrostí?

Oči totiž musí dělat mnohem více, než „jen“ vidět písmenka… Musí třeba sledovat slova, přeskakovat z jednoho řádku na druhý, načítat tvary a pak informace posílat do mozku, kde se zpracovávají, pak přijde na řadu zraková paměť… Určování směru, zaostřování…  Je toho hodně. Jedno ze specializovaných očních vyšetření zahrnuje testování 21 různých zrakových funkcí.

Ano, 21 různých funkcí a zraková ostrost je pouze jednou z nich! Nelze ji proto zaměňovat za dobré vidění.

Existují totiž i skryté oční vady. Typické pro ně je, že pacientovi oči vidí dobře, ale rychle se unaví a problém se tak objeví až po 15 minutách čtení nebo nějaké jiné činnosti do blízka. Dokážete si představit, že Vás po chvilce čtení nebo učení začnou oči pálit a slzet, jsou unavené a po další chvíli přijde bolest hlavy? To zase vede k více chybám, zdržování, opakovanému čtení atd.

A myslíte si, že tyto děti se pak učí rády? Že jim to jde ve škole samo? Nebo že tam dokonce chodí rády?

Děti se skrytými odchylkami vidění to mají tak, že se musí velmi soustředit na to, aby text vůbec viděly.  A už jim nezbývá síla například na porozumění textu (a tak to čtou opakovaně, zdržují se, unavují se…)

Představte si to tak, jako že jdete na túru. Vy a Váš partner. Vy nesete na zádech 10 kg batoh, on ne… Zpočátku budete oba v pohodě, ale Vaše únava bude pravděpodobně narůstat rychleji… Děti s poruchami zraku to tak mají ve škole každý den… Několik let… Často se o nich říká – on to ví, jen kdyby chtěl. Nebo: kdyby se víc snažila…

Je to začarovaný kruh. Porucha zraku zpomaluje a zdržuje. A když jim v dobré víře pak ještě přidáte další stránku čtení navíc, aby se procvičily, je to pro ně katastrofa.

Také se říká, že čím více se tyto děti učí, tím jsou horší výsledky…

Nechápejte mě špatně, vyřešením očních problémů, hlavně těch skrytých, nezaručíte svému dítěti samé jedničky. Pomůžete mu „jen“ k tomu, že bude informace přijímat lépe, půjde mu učení snadněji, nebude se zbytečně zdržovat…

Jinými slovy – dobře spolupracující oči může dítě používat automaticky a všechnu svoji pozornost může věnovat učení. Třeba hned napoprvé pochopí dítě slovní úlohu a vyřeší ji. Problémy se neobjevují jen při čtení textů, ale třeba i u počítání…

Dalším problémem může být opisování příkladů z tabule. To představuje pro děti velmi složitý proces opakovaného zaostřování a uvolňování očí, při přeskakování z tabule do sešitu. Takže i tady dítě stráví hodně času jen opisováním a nemá tolik času na samotné počítání. Nehledě na to, že se více unavuje…

Problémy se zrakem se projeví nejvíce od 4. Třídy. Děti se totiž nejdříve učí číst. V čítankách je hodně obrázků, písmenka jsou velká, texty krátké… Postupně textu přibývá, děti už musí i porozumět tomu, co četly… Začíná fáze, kdy se pomocí čtení učí. Teď už nestačí jen něco přečíst, ale musí text začít i chápat, ukládat to paměti… Je to najednou mnohem složitější.

Někdy se děti díky svým potížím dostanou do pedagogicko-psychologických poraden, zda nemají dyslexii. A zase mě nechápejte špatně, nechci říct, že specifické poruchy učení neexistují. Jen chci říct, že mají stejné příznaky jako skryté oční vady a na rozdíl od poruch učení se se zrakem dá pracovat. Ať už formou brýlí, nebo tréninkem.

Jak tedy poruchu učení, resp. zraku odhalit?

Kdy jde o poruchy učení a kdy o vady zraky? Je to docela jednoduché.  U větších dětí stačí vyplnit tento dotazník s typickými příznaky. Projděte si otázky a každou ohodnoťte body podle toho, jak často se daný symptom u Vašeho dítěte vyskytuje.

Nikdy = 0, zřídka = 1, občas = 2, často = 3, stále = 4.

  • Dvojité vidění
  • Rozmazané vidění
  • Jedno oko vidí výrazně lépe než druhé
  • Přecitlivělost na světlo
  • Červené, unavené nebo uslzené oči
  • Bolesti hlavy nebo očí při čtení/malování
  • Nevolnost při jízdě autem
  • Má potíže sledovat pohybující se objekt
  • Plete si pravou a levou stranu
  • Slova splývají během čtení dohromady
  • Přeskakování/opakované čtení jednoho řádku
  • Při čtení/malování naklání hlavu, nebo zavírá oko
  • Problémy při opisování z tabule
  • Během čtení vynechává krátká slova
  • Nerado čte/maluje
  • Píše do kopce nebo z kopce
  • Špatně dodržuje okraje, neudrží psaní ve sloupcích
  • Nepamatuje si, o čem četlo
  • Nepozornost během čtení/psaní
  • Těžko zvládá úkoly na čas
  • Nešikovnost, zakopávání, často něco převrhne
  • Neumí určovat hodiny (vzhledem k věku)

V případě 20 a více bodů doporučují zajít na komplexní zrakovou zkoušku k optometristovi zaměřenou na spolupráci obou očí. Důkladné vyšetření zjistí případné nedostatky v očích a pomůže je řešit brýlemi nebo zrakovým tréninkem.

Výhodou brýlí je, že přinesou rychlou úlevu. Zrakový trénink zase nabízí trvalé řešení díky tomu, že oči vycvičí tak, aby případnou odchylku samy překonaly.

Vysvětlím Vám to na příkladu: Bydlíte ve třetím patře a máte problém vyjít schody.

Brýle jsou v tomto případě výtah. Vyřeší problém, hned. Ale neřeší příčinu problému.

Zrakový trénink potřebuje důkladné oční vyšetření, odhalené nedostatky pak vytrénuje a zautomatizuje. Celé cvičení je na delší dobu, ale postupně Vás posílí natolik, že bez problémů vyběhnete i do 5. Patra. Dojít domů do 3 . patra pak bude brnkačka.

Pokud Vás téma tréninku očí zajímá, mrkněte na Facebook na stránky Zrakový trénink.

PS: Pokud vás téma poruch učení zajímá více, stáhněte si e-book ZDARMA. 

Je optometristka a expertka na dětské oči. Autorka eBooku Poruchy učení nebo skrytá vada zraku? >>. Její superschopnost: Skrze trénink očí dokáže pomoci dětem ke snadnějšímu čtení a učení. Celý její příběh si přečtěte zde >>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.