Poruchy učení souvisejí s viděním. Vada zraku je jejich častou příčinou. Zatímco poruchy učení jsou neléčitelné, poruchy vidění se dají řešit. Stačí je odhalit.
Víte, co je hlavní problém poruch vidění? Že nejsou vidět! Ne, to není vtip.
Zkrátka žádné dítě samo nepřijde a neřekne, že špatně vidí. Proč? Protože to, jak vidí, považuje za normální. Nic jiného nezažilo, takže třeba i dvojité vidění, pohybující se text a další nepříjemnosti vnímá jako standardní. Myslí si, že to tak má prostě každý.
Třeba tady na obrázku vidíte text tak, jak jej může vnímat dítě při únavě, nebo ve stresu.
Takže už mi věříte, že porucha vidění může zdržovat, unavovat, otravovat?
Očima přijímáme až 80% všech informací. To znamená, že jakýkoliv zrakový problém výrazně ovlivní naše vnímání světa, u dětí tedy hlavně příjem informací ve škole, ale i ve volném čase. Typickým příznakem je nešikovnost. Někdo nad tím mávne rukou, jiní rodiče se mohou s dětmi dostat třeba až k očnímu lékaři. Zpravidla se tam otestuje zdravotní stav očí, zraková ostrost do dálky, a pokud dítě písmenka přečte dobře, odchází domů s tím, že VIDÍ DOBŘE.
Oči totiž musí dělat mnohem více, než „jen“ vidět písmenka… Musí třeba sledovat slova, přeskakovat z jednoho řádku na druhý, načítat tvary a pak informace posílat do mozku, kde se zpracovávají, pak přijde na řadu zraková paměť… Určování směru, zaostřování… Je toho hodně. Jedno ze specializovaných očních vyšetření zahrnuje testování 21 různých zrakových funkcí.
Existují totiž i skryté oční vady. Typické pro ně je, že pacientovi oči vidí dobře, ale rychle se unaví a problém se tak objeví až po 15 minutách čtení nebo nějaké jiné činnosti do blízka. Dokážete si představit, že Vás po chvilce čtení nebo učení začnou oči pálit a slzet, jsou unavené a po další chvíli přijde bolest hlavy? To zase vede k více chybám, zdržování, opakovanému čtení atd.
A myslíte si, že tyto děti se pak učí rády? Že jim to jde ve škole samo? Nebo že tam dokonce chodí rády?
Děti se skrytými odchylkami vidění to mají tak, že se musí velmi soustředit na to, aby text vůbec viděly. A už jim nezbývá síla například na porozumění textu (a tak to čtou opakovaně, zdržují se, unavují se…)
Představte si to tak, jako že jdete na túru. Vy a Váš partner. Vy nesete na zádech 10 kg batoh, on ne… Zpočátku budete oba v pohodě, ale Vaše únava bude pravděpodobně narůstat rychleji… Děti s poruchami zraku to tak mají ve škole každý den… Několik let… Často se o nich říká – on to ví, jen kdyby chtěl. Nebo: kdyby se víc snažila…
Je to začarovaný kruh. Porucha zraku zpomaluje a zdržuje. A když jim v dobré víře pak ještě přidáte další stránku čtení navíc, aby se procvičily, je to pro ně katastrofa.
Nechápejte mě špatně, vyřešením očních problémů, hlavně těch skrytých, nezaručíte svému dítěti samé jedničky. Pomůžete mu „jen“ k tomu, že bude informace přijímat lépe, půjde mu učení snadněji, nebude se zbytečně zdržovat…
Jinými slovy – dobře spolupracující oči může dítě používat automaticky a všechnu svoji pozornost může věnovat učení. Třeba hned napoprvé pochopí dítě slovní úlohu a vyřeší ji. Problémy se neobjevují jen při čtení textů, ale třeba i u počítání…
Dalším problémem může být opisování příkladů z tabule. To představuje pro děti velmi složitý proces opakovaného zaostřování a uvolňování očí, při přeskakování z tabule do sešitu. Takže i tady dítě stráví hodně času jen opisováním a nemá tolik času na samotné počítání. Nehledě na to, že se více unavuje…
Problémy se zrakem se projeví nejvíce od 4. Třídy. Děti se totiž nejdříve učí číst. V čítankách je hodně obrázků, písmenka jsou velká, texty krátké… Postupně textu přibývá, děti už musí i porozumět tomu, co četly… Začíná fáze, kdy se pomocí čtení učí. Teď už nestačí jen něco přečíst, ale musí text začít i chápat, ukládat to paměti… Je to najednou mnohem složitější.
Někdy se děti díky svým potížím dostanou do pedagogicko-psychologických poraden, zda nemají dyslexii. A zase mě nechápejte špatně, nechci říct, že specifické poruchy učení neexistují. Jen chci říct, že mají stejné příznaky jako skryté oční vady a na rozdíl od poruch učení se se zrakem dá pracovat. Ať už formou brýlí, nebo tréninkem.
Kdy jde o poruchy učení a kdy o vady zraky? Je to docela jednoduché. U větších dětí stačí vyplnit tento dotazník s typickými příznaky. Projděte si otázky a každou ohodnoťte body podle toho, jak často se daný symptom u Vašeho dítěte vyskytuje.
Nikdy = 0, zřídka = 1, občas = 2, často = 3, stále = 4.
V případě 20 a více bodů doporučují zajít na komplexní zrakovou zkoušku k optometristovi zaměřenou na spolupráci obou očí. Důkladné vyšetření zjistí případné nedostatky v očích a pomůže je řešit brýlemi nebo zrakovým tréninkem.
Vysvětlím Vám to na příkladu: Bydlíte ve třetím patře a máte problém vyjít schody.
Brýle jsou v tomto případě výtah. Vyřeší problém, hned. Ale neřeší příčinu problému.
Zrakový trénink potřebuje důkladné oční vyšetření, odhalené nedostatky pak vytrénuje a zautomatizuje. Celé cvičení je na delší dobu, ale postupně Vás posílí natolik, že bez problémů vyběhnete i do 5. Patra. Dojít domů do 3 . patra pak bude brnkačka.
Pokud Vás téma tréninku očí zajímá, mrkněte na Facebook na stránky Zrakový trénink.
PS: Pokud vás téma poruch učení zajímá více, stáhněte si e-book ZDARMA.
Dobrý den, existují skla do brýlí na dvojité vidění (doplomie po fraktuře orbity)