Plete si vaše dítě při čtení písmena, třeba B a D? Pořád dokola mu opakujete, že b má bříško vepředu a d má zadek vzadu, ale ono to nechápe? Zkoušíte to vysvětlit po dobrém i po zlém, slibujete, křičíte, omlouváte se, ale už na to zkrátka nemáte nervy? Pak určitě pokračujte ve čtení tohoto článku, poradím vám, co s tím.
Nejčastěji si děti pletou písmena b a d, ale mohou samozřejmě i jiná – a/e, n/u. Potíže mohou dělat i číslice 6 a 9, nebo 1 a 7. -To je teď jedno. Zjednoduším to: vy máte doma dítě, kterému nejde čtení. Dělá v něm chyby, nebaví ho to, nechce se učit, nechce psát úkoly, nesnáší čtení, celou školu a celý svět. A já vím, co s tím. A v tomto článku vám řeknu víc.
Takže ještě jednou: Vaše dítě dělá chyby při čtení. A protože vy mu chcete pomoci, hledáte řešení. Zajdete do PPP, kde se možná dozvíte, že má dítě zkříženou lateralitu. Trošku Vás to uklidní, už víte, že není hloupý/hloupá, že za to nemůže, ale ve skutečnosti vám to moc nepomůže, protože stejně pořád máte doma dítě, kterému nejde čtení. Při nejbližší příležitosti proto sednete k internetu a hledáte, co to ta zatracená dyslexie a zkřížená lateralita je. A kromě spousty definic, projevů a příznaků se nejspíš dozvíte, že obojí je neléčitelné a neřešitelné… STOP, takhle už ne. Zkusíme to jinak.
Důvodem pletení si písmen b a d (nebo i jiných) může opravdu být:
V tomto článku se zaměříme právě na čtvrtou skupinu dětí. Tedy na děti, které jsou naprosto zdravé, chytré, v pořádku, jenom v oblasti direkcionality a laterality jsou zatím nezralé. A důležité je to slovo ZATÍM. Protože pokud děti v této oblasti trošku popostrčíme, už se jim žádná písmenka plést nebudou.
Právě teď s klidem zapomeňte na dyslexii, na zkříženou lateralitu i na jiné nálepky a diagnózy, které Vaše dítě už získalo. Podíváme se na pletení písmenek víc do hloubky a vy už brzy pochopíte, jak se problému snadno zbavit.
Pro jistotu to ještě jednou zopakuji.
U dětí v mateřské škole, ani u předškoláků se totiž ještě vůbec neřeší již zmiňovaná lateralita a direkcionalita. Děti si hrají s reálnými předměty, s autíčky, panenkami, stavebnicemi. Všechno, na co se dá sáhnout. Každá věc má své jméno.
A teprve s nástupem do školy přijde obrovská změna a děti najednou musí chápat i věci nereálné. Věci na které si nemohou sáhnout – jako jsou číslice a písmena. A aby toho nebylo málo, některé z těchto imaginárních věcí mění význam podle svého směru. Malé tiskací písmenko b a d (a můžeme si k němu přidat i p a q), nebo číslice 6 a 9, písmena n a u a další, menší a ještě nezralé děti vnímají jako stejné.
Opakuji, děti tyto znaky vnímají jako stejné.
Pojďme se na to podívat dětskýma očima: Auto je pořád autem, i když jede doprava, i když jede doleva, i když je kolečky nahoru, pořád je to auto. Ale co se stane s písmenkem b, když ho otočíte? Písmenko najednou změní význam a stane se z něj d. Nebo p, nebo dokonce q! Chápete? Takže co myslíte:
Možná mu připadají stejná, protože na jeho úrovni myšlení a zralosti opravdu stejná jsou. Pochopit písmenka b a d je pro děti stejně těžké, jako určovat pravou a levou stranu. Pokud si vaše dítě plete pravou a levou, je to jen další důkaz této nezralosti. Víc si o tom povíme později.
Jak tedy zjistíte, že je vaše dítě v pořádku, jen je ještě nezralé?
Můžete se donekonečna uklidňovat tím, že máte doma dyslektika a že za to nemůže a smířit se s tím, že je to neřešitelné. Nebo můžete všem pořád dokola říkat, že vaše dítě má zkříženou lateralitu, že vám to řekli v poradně a že se s tím nedá nic dělat. Můžete to opakovat stokrát, i tisíckrát, ale ve skutečnosti tím problém se čtením nevyřešíte.
Ano, možná se vám i dítěti uleví, protože je rozhodně lepší mít doma dyslektika, než dítě s narušenou sebehodnotou, které si o sobě myslí, že je hloupé. S tím naprosto souhlasím. Ale co kdyby to šlo ještě i jinak? A vy jistě tušíte, že tento článek píšu právě proto, že to skutečné řešení opravdu existuje.
Někdo možná řekne: nojo, ale
Ano, celá řada rodičů nad tím bohužel mávne rukou se slovy: „Mě se pravá a levá taky plete.“ Jenže ono je to trošku složitější. A opět jdeme trošku víc do hloubky.
Určit, co je napravo a nalevo dokáže pouze člověk, který dobře vnímá své vlastní tělo. Člověk, který ví, kde je jeho střed. A právě z tohoto pomyslného středu pak dokážeme určit, co je vpředu a co je vzadu, co je napravo a co nalevo, co je dole a co je nahoře atd. Dospělí, kteří si pletou pravou a levou, si tento rozdíl uvědomují, jen použijí špatné slovo.
Ale u dětí je to jiné. Dítě, které ještě nevnímá dobře své vlastní tělo nemůže určit, kde je napravo a kde je nalevo. Napravo a nalevo je další nereálná nehmatatelná věc. Napravo ani nalevo ve skutečnosti neexistuje. Nedá se na to sáhnout. Napravo a nalevo je nestabilní, nehmatatelné, neviditelné, a proto do určitého věku (nebo do určité zralosti mozku) neuchopitelné a tedy nepochopitelné.
Vnímání vlastního těla, neboli propriocepce se rozvíjí u dětí už od narození hlavně díky pohybu. Všechno to houpání, točení, skákání, běhání, hry v blátě, ve vodě, ve sněhu, v listí… Dětem pomáhá určit, kde začíná a kde končí jejich tělo. Učí se vnímat sami sebe a uvědomovat si své tělo.
Obecně řečeno – dnešní děti mají pohybu málo. A mají tedy málo zkušenosti se svým tělem a neumí ho správně a přesně vnímat a používat. A samozřejmě i zde existují výjimky. Děti, které se mohou hýbat pořád a které potřebují speciální cvičení pro efektivnější dozrávání mozku.
Nedostatek pohybu je způsobený hlavně nadbytkem „pasivních“ činností – PC, TV, tablety, mobily… A na aktivitu a trénink těla už zkrátka nezbyde čas. Ale pozor, potíže mohou mít i děti, které se hýbou neustále. Některé děti se totiž učí skrze tělo a všechno si musí osahat, musí vidět a teprve potom si to jejich mozek zapamatuje. A představivost se u nich rozvíjí i později, třeba až kolem 10 let. Na konci článku najdete ještě tip, jak těmto smyslovým, nebo hmatovým dětem usnadnit učení písmenek.
A teď zpátky k písmenkám a k řešení potíží se čtením.
Potěším vás. Ano, řešení je hned několik:
Připravila jsem pro vás online kurz s názvem Lateralita a direkcionalita. Vybrala jsem ověřená cvičení ze své praxe a vy máte možnost za méně než 5 minut denně být brzy bez potíží se čtením.
Více informací o online kurzu najdete zde.
PS: Ještě slíbený tip pro snadnější učení písmenek pro smyslové neboli hmatové děti. Vytiskněte si celou abecedu ve velkém provedení, například každé písmeno a číslo zvlášť na A4. Pak společně s dětmi písmenka modelujte z plastelíny, nebo z moduritu. Díky tomu se z nereálných nehmatatelných písmenek stanou reálné hmatatelné předměty a Vaše děti je uchopí a pochopí mnohem snadněji:-).
PS2: Další zajímavé články najdete u mě na Facebooku, tak se mrkněte :-).
PS3: Další informace najdete i v mém e-booku ZDARMA.