Zkřížená lateralita často provází děti s poruchami učení. Možná vás zklamu, ale tento strašidelný název neznamená ve skutečnosti nic dramatického.
V tomto článku se dozvíte co to je, jak a proč vzniká, jak se projevuje a co se s ní dá dělat. Začneme postupně:
Definice laterality: přednostní používání jednoho z párových orgánů.
A teď si to řekneme lidsky. Píšete pravou nebo levou rukou? A nebo to umíte dokonce oběma rukama? To, že píšete pravou rukou raději než levou (nebo naopak) je lateralita.
Přemýšleli jste někdy proč píšete právě pravou nebo levou rukou? Jenže s lateralitou souvisí mnoho dalších otázek: Kterou rukou krájíte? Kterou loupete brambory? Nebo jak držíte hokejku, případně lopatu? Kterou nohu máte při klouzání vepředu?
Troška teorie: v České republice žije asi 10 % leváků a tím pádem je jasné, že praváci mají převahu. Tato čísla jsou ve velkém nepoměru.
Takže to máme praváky a leváky. Ale taky se může stát, že vaše dítě, nebo třeba i vy sami, děláte některé činnosti přirozeně pravou a jiné zase raději levou rukou. Za tu dobu se s tím člověk nějak popral, něco se naučil a je to.
Jenže lateralita se neprojevuje jen viditelně, jako je na první pohled zřejmé třeba u horních končetím. Všechny párové orgány v těle jsou přirozeně rozděleny na dominantní a nedominantní. Jeden je šéf a druhý je jeho asistent.
Tak třeba:
Problém nastane, když nedominantní ruka kecá do práce té dominantní. Je to stejné, jako když vám muž kecá do vaření a nebo když vy svému muži radíte při řízení. Nevím jak vy, ale já to třeba ráda nemám.
Jak už jsem říkala, lateralita se projevuje u všech párových orgánů v těle, tedy i u očí. A zatímco oči se vyvíjejí přirozeně (protože vám nikdo neříkal, dívej se pořádně svým pravým okem), může se stát, že máte přirozeně dominantní levé oko, ale vlivem výchovy a prostředí máte dominantní pravou ruku.
Všechno v našem těle řídí mozek. Levý mozek řídí pravou část těla a pravý mozek řídí levou část těla. A pokud je lateralita zkřížená, vzniká v mozku zmatek. Jednoduše řečeno, informace musí chodit jinými, delšími cestičkami.
Vysvětlíme si to na příkladu. Představte si, že pojedete autem a budete řídit, co uděláte? Pravděpodobně si vezmete klíče od vozu, otevřete levé přední dveře a sednete si na místo řidiče. Je to totiž nejefektivnější způsob, jak nasednout do auta.
V případě zkřížené laterality je to stejné, jako byste nastupovali do auta přes sedadlo spolujezdce. Je to sice taky možnost, ale je to pomalejší, náročnější a jednoduše neefektivní. A stejně neefektivně putují v mozku informace u dětí se zkříženou lateralitou. Složitě a pomalu.
U předškoláků třeba tím, že neradi kreslí, mají problém s obkreslováním i jednoduchých tvarů, nerozliší zrcadlově obrácené tvary.
Školákům se plete pravá a levá strana, nerozlišují písmenka b a d, mají potíže se čtením a psaním z leva doprava, jsou pomalejší při čtení, mohou dělat chyby i při opisování atd. Zkrátka jim to učení moc nejde (pokud je to váš případ, rozhodně čtěte dál, řeknu vám co s tím).
Lateralita se přirozeně vyvíjí přirozeně společně s pohybovými aktivitami rozvíjejícími hrubou motoriku a díky hrám podporujícím jemnou motoriku.
Řekneme si několik příkladů už od nejmenších miminek.
Myslím, že teď už máte představu, které činnosti dětem prospívají. Problém je, že právě těchto obyčejných činností mají dnešní děti extrémní nedostatek.
Spoustu času stráví pasivním sledováním obrazovek různých typů, děti si pořád jen hrají, rodiče je vozí všude autem, takže mají děti nedostatek pohybu. Pomoc v domácnosti už dnes vypadá jako týrání dětí, přitom by jim to tolik prospělo. Tak schválně: Kdy vaše dítě naposledy zametalo koštětem, shrabovalo listí nebo umývalo nádobí?
Je to stejné, jako když chcete postavit dům. Nejprve základy, hrubá stavba, střecha, pak začnete připojovat vodu, rozvedete si doma elektřinu atd. Pak teprve omítky, podlahy atd. A až nakonec vymalujete, uklidíte a jdete bydlet.
Vývoj dětí je stejný: Nejdříve se učí ovládat své tělo, pak začne vědomě používat ruce, hraje si s hračkami, později se přes lezení dostane až k chůzi.
Každá fáze má svůj význam a nic se nesmí přeskočit. To platí při stavbě domu i při vývoji dítěte.
Proč to říkám?
To znamená, že pokud je vaše dítě „nešikovné“, odborně bychom řekli, že má deficit v oblasti hrubé motoriky, tak to zákonitě musí ovlivnit i všechny vyšší funkce – jemnou motoriku, pozornost, kvalitu vidění, ale třeba i mluvení a učení. Je to taková pyramida.
Lateralita se vyvíjí postupně a celé to trvá několik let. Nejprve děti používají obě ruce a postupně kolem 4 let se začne lateralita objevovat a tento proces by se měl mezi 5. – 7 . rokem ukončit.
Důležité je podporovat děti v činnostech, které jsem zmiňovala již dříve, ale nezasahovat do toho přirozeného vývoje.
Dokonce i 1 nevinná hodina televize denně je moc. A podle průzkumů dnešní děti tráví u obrazovek mnohem více času.
Nijak. Tím nechci říct, abyste se na to vybodli a vše hodili za hlavu. Vzpomeňte si na příklad s nasedáním do auta přes dveře spolujezdce.
Se zkříženou lateralitou se většinou opravdu nic nedělá. Nesnažíme se ji nějak ´“narovnat“. Jediné co se s ní dá udělat, je trénovat mozek tak, aby v něm informace běhaly rychleji.
Existuje totiž velmi důležitá část mozku – corpus callosum. Je to oblast spojující pravou a levou mozkovou hemisféru. Právě tato oblast je zodpovědná za předávání informací mezi oběma polokoulemi a je velmi důležitá i pro správnou spolupráci obou očí.
Tadá, přesně tady je zakopaná ta souvislost mezi poruchami učení a poruchami vidění. Takže co s ní?
Pokud jste se o zkřížené lateralitě dozvěděli spíš náhodou a vaše dítě nemá problémy s učením, je velmi pravděpodobné, že mozek funguje dobře a není potřeba to řešit. I přesto můžete pro klid své duše na nějákou dobu zařadit aktivity známé jako brain gym, tedy kreslení oběma rukama, ležaté osmičky, infinity walk a podobně. Určitě vám poradí strýček Google.
Pokud má vaše dítě problémy s učením. A teď nemluvím o případech, kdy dítě přímo propadá. Ale když víte, že máte doma velmi chytré dítě, kterému to ve škole ale nejde. Dítě, které se nesoustředí, úkoly mu trvají strašně dlouho, nepamatuje si o čem četlo, ztrácí se v textu, přeskakuje slova i celé řádky, plete si b a d, 6 a 9 atd.
Děti mohou (ale nemusí) mít diagnózu dyslexie, ale přitom může jít pouze o skrytou poruchu vidění.
A pozor, problémy mohou mít i děti se 100 % zrakovou ostrostí. Skrytá porucha vidění znamená, že každé oko zvlášť vidí skvěle, ale obě oči neumí dobře spolupracovat.
Při čtení se pak dětem mohou slova pohybovat, dítě může vidět dokonce dvojitě nebo rozmazaně.
Tyto skryté odchylky umím odhalit a vyřešit pomocí zrakového tréninku. Aktuálně si užívám mateřskou dovolenou, ale po nocích jsem pilně pracovala a je to tady, 1. online kurz, který vám pomůže s popletenými písmenky. Mrkněte sem.
Nezapomeňte mě sledovat na Facebooku a Instagramu. Ráda tam přidávám příběhy svých spokojených klientů.
PS: Pokud víte o někom, kdo se doma trápí s učením, pošlete mu odkaz na tento článek. Máte šanci někomu doslova změnit život (k lepšímu :-)).
Mám pro vás jednoduchý návod. Natáhněte před sebe obě ruce, udělejte si malé okýnko a podívejte se na nějaký menší předmět v dálce.
U svých dětí to otestujete podobně. Poproste je, aby také natáhli ruce, udělali menší okýnko (jako vidíte na obrázku) a podívali se na vás. Vy si stoupnete asi do vzdálenosti 5 metrů a v okýnku uvidíte dominantní oko svého dítěte.
Pozn. Pokud vidíte obě oči, je potřeba okýnko zmenšit.
Tématu zkřížené laterality jsem věnovala samostatné video: