Dnes se pochlubím krásnou referencí, kterou mi napsala paní Jitka, maminka Julinky:
To je pecka, že? Dokážete si představit, že byste se z problémům se čtením dostali až do stavu, kdy je čtení úplně v pohodě?
Loňská situace byla „katastrofická“ z mnoha pohledů, ale já zůstanu u toho svého – u dětí a u očí:
Ale i v takové situaci se může objevit výjimka, které to pomohlo. A přesně to je případ Julinky.
Maminka Jitka, superhrdinka dnešního příběhu, byla odhodlaná vylepšit s dcerkou čtení, které je už delší dobu trápilo. A tak četly a četly a četly… četly… ALE
A my díky důkladnému vyšetření očí dnes už i víme, proč.
Ano, je pravdou, že Jůlinka nosí brýle. To znamená, že potřebuje dioptrie, aby viděla ostřeji. Jenže to není vše. Zraková ostrost je pouze jedním z mnoha faktorů, který ovlivňuje to, jak dobře dítě vidí. Další zrakové funkce jako je zaostřování, konvergence, oční pohyby a mnoho dalších, se u dětí bohužel běžně nevyšetřují. A proto existuje určité množství dětí, kterým se dívá nekomfortně, bývají ze čtení unavené, bolí je hlava a podobně.
Kdybych to shrnula:
Musela se chudák tolik soustředit na to, aby viděla, že už jí nezbývala energie na to, aby vnímala o čem čte.
To je docela problém, pokud si potřebujete rychle přečíst zadání úkolu např. v matematice a ještě ho stihnout vyřešit.
Děti se skrytými poruchami vidění čtou pomalu, pletou se jim slova, musí si text přečíst víckrát. Přeskakují slova i celé řádky, někdy vynechají a jindy čtou naopak jeden řádek dvakrát. To se snaží řešit tím, že si v textu ukazují prstem nebo pravítkem. Ale stejně pořád nerozumí textu, nepamatují si o čem četly a tak musí číst opakovaně. A to je zdržuje a oni si připadají hloupí, protože ostatní spolužáci už mají hotovo.
I přes časté učení, extra čtení a celkově obrovské množství energie se ale čtení nelepší. Přesně jako to popisovala v úvodu maminka Jitka. A tak mi na moji otázku, jestli zkusíme zrakový trénink, jednoznačně řekly:
Vyzkoušíme cokoliv, jen když jí to pomůže. A pomohlo! Přiznám se, že první zlepšení už po 14 dnech tréninku překvapilo i mě. Největší radost mi ale udělala sama Julinka, když mi po 3 měsících tréninku řekla:
A byla v tom jistota a sebevědomí, které by Julince mohl závidět leckterý dospělý. Nadšená byla maminka a samozřejmě i já. Přesně tohle je jeden z důvodů, proč se zrakovému tréninku věnuji. Spokojené děti, spokojení rodiče, kteří konečně po několika letech trápení, slz, křiku a zoufalství přijdou na to, proč to jejich chytrému dítěti ve škole prostě nejde.
I přesto, že výsledky byly téměř u všech hodnot v normě, trénink jsme hned neukončily. Přidaly jsme ještě 2 lekce, čistě pro sichr. Abychom měly jistotu, že se vycvičené zrakové funkce zautomatizují a Julinky mozek je díky tomu bude používat a tím pádem i zlepšovat a trénovat každý den. Otázkou zůstává: Jsme na konci?
Ano i ne. Na konci nebudeme vlastně nikdy, protože člověk se učí celý život.
Ale co se očí s tréninku týče, ano jsme na konci.
U Julinky potřebujeme ještě najít vhodnou knihu, která ji takzvaně chytne. A s každou další přečtenou knihou se jí v mozku bude rozvíjet slovní zásoba a v hlavičce se budou úplně automaticky ukládat obrazy správně napsaných slov.
A až příště někde Julinka uvidí napsáno BABYČKA, KYNO, nebo třeba JAZIK, bude během pouhých zlomků vteřiny vědět, že tam jsou chyby a okamžitě je bude schopná opravit. A stejně tak, když bude tato slova psát v diktátu, bude ve své hlavě vidět správný tvar. A tím ušetří čas, kdy by si musela během diktátu odříkávat všechna vyjmenovaná slova a odůvodňovat si to. Zkrátka jen mrkne a uvidí, jestli to má správně, nebo ne.
Tyto obrazové slovníky mají hlavně paní učitelky češtinářky na špičkové úrovni. A protože to, co umíme považujeme za automatické, je pro ně často těžké pochopit, jak někdo může už po stopadesáté napsat chybu v úplně jednoduchém slově, které už psalo snad stokrát.
PS: Možná by Vás zajímalo, jak to s Julinkou vypadá teď? Skoro půl roku po tréninku? Julinka za pololetí dokázala dobrovolně přečíst 10 knížek a nebyly to žádné tenké brožurky. Některé z nich měly i 200 stran! To je paráda!
Pokud vás toto téma zajímá a rádi byste se dozvěděli více, můžete si stáhnout můj e-book ZDARMA.
Pokud byste chtěli takovéto superschopnosti rozvinout i u svého dítěte, ozvěte se mi na můj e-mail Lucie@luciekrepelova.cz a já na vás ráda mrknu.