Rozvoj mozku a jeho správné propojení je dlkežitým úkolem dětského lezení po čtyřech. Tato obyčejná aktivita má nesmírný význam pro vidění, ale i pro pozdější úspěch ve škole. Ano, samozřejmě je to i příprava na chůzi, posilují se ruce i střed těla dítěte a určitě i spousta dalších věcí.
Nebojte se, že by vaše děti nevyrostly, pokud nelezly. Lezení není podmínkou spokojeného života. Ale na druhou stranu děti, které lezly a mají tedy propojenější mozek a vyvinutější corpus callosum, to mají trošku jednodušší. Třeba právě ve škole. A kdo by nechtěl, aby se jeho dítě dobře učilo? Aby mu to šlo tak nějak samo? Jdeme na to, řekneme si víc.
Mozek se skládá ze 2 polovin – říkáme jim mozkové hemisféry. A každá z nich umí něco něco jiného. Levá hemisféra je analytická, logická a pravá hemisféra je kreativní a vztahová. Zároveň platí, že levá část těla je řízena pravou polovinou mozku a pravá část těla tou levou. Jedna polovina mozku není lepší než druhá, obě jsou stejně důležité.
A spojení obou hemisfér se jmenuje Corpus Callosum. A to se právě během fáze lezení velmi intenzivně rozvíjí. Lezením tento rozvoj mozku nekončí, ale pokračuje celý život. Jen v menší intenzitě.
Jak dlouho by děti měly správně lézt?
Ale samotná délka lezení není vše. Záleží i na kvalitě pohybu. Při správném lezení se děti pohybují po kolínkách a rukách v tzv. zkříženém vzoru, tzn. pravá ruka současně s levou nožičkou a naopak levá ruka současně s pravou nohou.
Takže je možné, že vaše dítě lezlo, ale nějak divně, nebo asymetricky. Třeba nestřídalo ruce, nebo se spíše posunovalo po zadečku. Případně se jen plazilo a nožky nepoužívalo vůbec. Možností je spousta. A takovéto děti se proto raději postaví a začnou chodit. Často velmi brzy.
Bohužel to není známka vysoké inteligence dítěte, ale spíš první známka možných budoucích potíží ve škole.
Ale nevěšte hlavu, řešení existuje.
Poznímka: Pokud máte podezření, že vaše dítě nelezlo, nebo nelezlo správně. Pokud nevíte, kdy vaše děti začaly chodit, ale pamatujete si, že to bylo hodně brzy, určitě doporučuji mozek rozvíjet. Nikomu to neublíží, a kdo to potřebuje, tomu to pomůže.
Navíc neznám nikoho, kdo by měl problémy kvůli tomu, že mu to jde ve škole až moc dobře. Vy ano?
Řeknu vám to jinak – kolik času stráví děti lezením po 4? Celé dny. Jak se to jednou naučí, už je nikdo nezastaví. Pohybují se stále. Takže pokud chcete efektivně cvičit, věnujte se těmto činnostem co nejvíce.
Úplně přirozeně: během vaření, během pomoci v domácnosti se mozek taky krásně propojuje. Pak dopočinek venku na procházce nebo na kole. Před koupáním můžete chodit kolem 2 židlí do osmičky…
Není potřeba „speciálně cvičit“, ale spíš vyhledávat přirozeně aktivity, které děti rozvíjejí.
Naopak pozor na činnosti, jako je sezení u televize, hraní na počítači, mobilu, nebo tabletu a podobné oblíbení pasivní hry. Děti potřebují pro správný rozvoj mozku hlavně dostatek pohybu a tyto elektronické hračky je spíše nutí sedět doma.
Zkuste dělat co můžete a co s dětmi půjde. A kdyby to náhodou nestačilo a se jednoho dne objevily, na nic nečekejte a zajděte na komplexní vyšetření zraku. Případné potíže pak vyřeší zrakový trénink a problémy během pár měsíců zase zmizí.
Pokud už potíže s učením řešíte, stáhněte si ZDARMA můj e-book, ve kterém se dozvíte, jak poznáte, že se skrytá vada zraku týká i vašeho dítěte.
Pro další inspiraci se mrkněte na můj Facebooku a Instagram.