Rozvoj mozku = rozvoj obou hemisfér

Rozvoj mozku: 10 tipů pro děti, které nelezly

Rozvoj mozku a jeho správné propojení je dlkežitým úkolem dětského lezení po čtyřech. Tato obyčejná aktivita má nesmírný význam pro vidění, ale i pro pozdější úspěch ve škole. Ano, samozřejmě je to i příprava na chůzi, posilují se ruce i střed těla dítěte a určitě i spousta dalších věcí.

Teď se ale zaměříme na lezení z pohledu poruch vidění. Pro správný vývoj vidění je tato fáze vývoje naprosto klíčová.

Nebojte se, že by vaše děti nevyrostly, pokud nelezly. Lezení není podmínkou spokojeného života. Ale na druhou stranu děti, které lezly a mají tedy propojenější mozek a vyvinutější corpus callosum, to mají trošku jednodušší. Třeba právě ve škole. A kdo by nechtěl, aby se jeho dítě dobře učilo? Aby mu to šlo tak nějak samo? Jdeme na to, řekneme si víc.

Rozvoj mozku teoreticky:

Mozek se skládá ze 2 polovin – říkáme jim mozkové hemisféry. A každá z nich umí něco něco jiného. Levá hemisféra je analytická, logická a pravá hemisféra je kreativní a vztahová. Zároveň platí, že levá část těla je řízena pravou polovinou mozku a pravá část těla tou levou. Jedna polovina mozku není lepší než druhá, obě jsou stejně důležité.

Pro dobré vidění a učení je potřeba celý mozek – tzn. obě dvě jeho poloviny.

A spojení obou hemisfér se jmenuje Corpus Callosum. A to se právě během fáze lezení velmi intenzivně rozvíjí. Lezením tento rozvoj mozku nekončí, ale pokračuje celý život. Jen v menší intenzitě.

Rozvoj mozku prakticky:

Jak dlouho by děti měly správně lézt?

Malá miminka by se po kolínkách měla pohybovat alespoň 2 měsíce, ideálně ještě o trošku déle.

Ale samotná délka lezení není vše. Záleží i na kvalitě pohybu. Při správném lezení se děti pohybují po kolínkách a rukách v tzv. zkříženém vzoru, tzn. pravá ruka současně s levou nožičkou a naopak levá ruka současně s pravou nohou.

Takže je možné, že vaše dítě lezlo, ale nějak divně, nebo asymetricky. Třeba nestřídalo ruce, nebo se spíše posunovalo po zadečku. Případně se jen plazilo a nožky nepoužívalo vůbec. Možností je spousta. A takovéto děti se proto raději postaví a začnou chodit. Často velmi brzy.

Bohužel to není známka vysoké inteligence dítěte, ale spíš první známka možných budoucích potíží ve škole.

Ale nevěšte hlavu, řešení existuje.

Poznímka: Pokud máte podezření, že vaše dítě nelezlo, nebo nelezlo správně. Pokud nevíte, kdy vaše děti začaly chodit, ale pamatujete si, že to bylo hodně brzy, určitě doporučuji mozek rozvíjet. Nikomu to neublíží, a kdo to potřebuje, tomu to pomůže.

Navíc neznám nikoho, kdo by měl problémy kvůli tomu, že mu to jde ve škole až moc dobře. Vy ano?

Aktivity pro rozvoj mozku:

Nejprve ty jednoduché, přirozené, které třeba už s dětmi i děláte.

  • Prolézací tunel – jako pro pejska. Nejjednodušší aktivita, kupte dítěti domů tunel, nebo ho nechte lézt pod stolem a židlí. Podporujte děti ve hře na koberci.
  • Chůze do osmičky tzv. Infinity walk – postavte doma 2 židle asi 2 metry od sebe a nechte dítě, ať mezi nimi prochází ve směru osmičky. Až to dítěti půjde samo, můžete mu během chůze pokládat další otázky, třeba jak se jmenují členové rodiny, můžete dělat různé zvuky zvířat, nebo klidně počítat příklady.
  • Obyčejné kreslení pastelkami, nebo jinými materiály. Kreslení není důležité jen pro to, aby se z dětí stali jednou umělci. Ale při kreslení se právě intenzivně rozvíjí ruka, správný úchop tužky a taky se rozvíjí mozek. Navíc je to důležitý předpoklad pro pozdější psaní ve škole.
  • Kreslení oběma rukama – vezměte si velký papír, třeba noviny a dvě tužky, do každé ruky jednu. A začnete kreslit kroužky oběma rukama. Každá ruka kreslí svůj kruh. Nejprve obě dvě ruce ve směru hodinových ručiček, pak obě ruce proti sobě. Pak vystřídejte směr obou rukou a tak dále.
  • Hra na hudební nástroje – nádherná ukázka aktivity pro rozvoj mozku. Vyberte nástroj, který bude vaše dítě bavit. Může to být flétna, nebo klidně bicí. Vysvětlím vám to na příkladu hry na kytaru. Během hry pravá ruka drží struny a levá ruka brnká rytmus. To znamená, že každá ruka dělá něco jiného. A právě tím se mozek rozvíjí. Když budete cvičit každý den, mozek bude nadšený.
  • Různé činnosti v domácnosti – úklid, vaření, práce na dvorku i zahradě. Přesně tyto obyčejné aktivity dnešním dětem chybí.

A teď speciální cviky, které můžete s dětmi každý den cvičit:

  • Tleskání – před tělem a za zády a před tělem a za zády.
  • Chůze na místě – pravá ruka tleská na levé koleno a levá ruka na pravé koleno. Křížit můžete před tělem.
  • Posaďte se s dítětem na zem a tleskejte současně rukama i nohama. Ruce tleskají dlaněmi k sobě a nohy chodidly k sobě.
  • Žonglování – nejprve přehazujte 1 míček z ruky do ruky, pak žonglujte se 2 míčky a až vám to půjde, přidejte třetí.
  • Podporujte děti v pohybu – jízda na kole, chůze, lezení na stromy, na dětském hřišti apod. Můžete s dětmi opisovat očima ležatou osmičku, nebo tento pohyb provádět rukama ve vzduchu. Kříží se vždy před tělem.

Jak často byste se měli na rozvoj mozku zaměřovat?

Řeknu vám to jinak – kolik času stráví děti lezením po 4? Celé dny. Jak se to jednou naučí, už je nikdo nezastaví. Pohybují se stále. Takže pokud chcete efektivně cvičit, věnujte se těmto činnostem co nejvíce.

Úplně přirozeně: během vaření, během pomoci v domácnosti se mozek taky krásně propojuje. Pak dopočinek venku na procházce nebo na kole. Před koupáním můžete chodit kolem 2 židlí do osmičky…

Není potřeba „speciálně cvičit“, ale spíš vyhledávat přirozeně aktivity, které děti rozvíjejí.

Naopak pozor na činnosti, jako je sezení u televize, hraní na počítači, mobilu, nebo tabletu a podobné oblíbení pasivní hry. Děti potřebují pro správný rozvoj mozku hlavně dostatek pohybu a tyto elektronické hračky je spíše nutí sedět doma.

Zkuste dělat co můžete a co s dětmi půjde. A kdyby to náhodou nestačilo a se jednoho dne objevily, na nic nečekejte a zajděte na komplexní vyšetření zraku. Případné potíže pak vyřeší zrakový trénink a problémy během pár měsíců zase zmizí.

Pokud už potíže s učením řešíte, stáhněte si ZDARMA můj e-book, ve kterém se dozvíte, jak poznáte, že se skrytá vada zraku týká i vašeho dítěte.

Pro další inspiraci se mrkněte na můj Facebooku a Instagram.

Je optometristka a expertka na dětské oči. Autorka eBooku Poruchy učení nebo skrytá vada zraku? >>. Její superschopnost: Skrze trénink očí dokáže pomoci dětem ke snadnějšímu čtení a učení. Celý její příběh si přečtěte zde >>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.