Dyslexie jako specifická porucha čtení je běžně známá. Stačí, když někdo řekne zaklínadlo: „Já jsem dyslektik“ a okamžitě se zlepšují známky, na všechno je více času, člověk si může vybrat, jestli bude psát písemku, nebo bude zkoušený u tabule, dostává extra body při přijímačkách atd.
Ano, takto to funguje. Bohužel jen ve škole. A co dál? Dostanou dyslektici více času na vyplnění testů v autoškole? Nebo pro ně platí jiné termíny při podávání daňového přiznání? Trvá u nich těhotenství 10 měsíců jen proto, aby si stihli načíst všechno, co potřebují vědět? Jezdí pro ně extra autobus o 5 minut později, aby si stihli přečíst jízdní řád? Těžko.
Diagnóza dyslexie se je zrádná. Může pomáhat, ale dá vnímat jako taková omluvenka. Rodiče uklidní, že chyba není na jejich straně. Děti zase mají papír na to, že nejsou hloupé. A učitele uklidní, že učí dobře, jenom dítě to kvůli dyslexii nechápe.
Ale bez ohledu na to, jestli vaše dítě je nebo není dys, pořád máte doma někoho kdo:
Běžně se dyslektikům doporučuje, aby více trénovali. Ale to je podobné, jako kdyby si někdo všiml, že chodíte pomalu a chtěl po vás, ať víc trénujete. A přitom by vůbec nevěděl, že vás třeba noha bolí. Jenže na rozdíl od nohou, kde je bolest viditelná, s očima je to složitější. A když někdo pomalu čte, může to znamenat, že špatně vidí. Jenže jak to odhalit? Pojďme se podívat na dyslexii z pohledu optometristy.
Až 80% všech informací ve škole získáváme očima. Proto se i drobná chybička zrakového systému musí zásadně projevit na školních výkonech. A teď pozor. Potíže (se čtením a učením) mohou mít i děti se 100% zrakovou ostrostí, které prošly kontrolou zraku na očním a brýle podle oftalmologa nepotřebují.
Háček je totiž v tom, že základem dobrého vidění je dokonalá spolupráce obou očí. A pokud máte 2 zdravé dobře vidoucí oči, které spolu nespolupracují, vidíte všechno dvojitě. Třeba text v knížce. Nebo při čtení vnímáte, jak se písmenka, nebo slova pohybují. To se samozřejmě čte dost těžko. Text se dokonce může chvilkově i rozmazávat. Tak si oči promnete, zkusíte to rozmrkat a je to. Jenže to všechno vás při čtení zdržuje. Nestíháte tempo celé třídy. Pokud děti své oči neovládají přesně, přeskakují slova nebo celé řádky. Někdy naopak čtou řádky opakovaně. Proto si ukazují prstem nebo pravítkem.
Když si to shrneme – oční vada dětem komplikuje čtení. Dítě se při čtení musí extrémně snažit a soustředit a proto se brzy unaví, rozbolí ho hlava a tím se to zase všechno jen zhorší.
A je jedno, jestli se zhoršuje písmo, nebo se objevuje pořád více chyb při čtení. Typickým příznakem skryté zrakové vady totiž je, že je nestabilní. Jeden den vypadá vše v pořádku a další den je to zase hrůza. Vše totiž závisí na množství energie, respektive na únavě dítěte.
Možná i proto vaše dítě jednou čte dobře a podruhé zase ne. Proto se trápíte s učením. Častým doprovodným příznakem mohou být bolesti hlavy. A představte si, že vás rozbolí hlava vždy, když chvilku čtete. Vás by to bavilo? Mě tedy rozhodně ne.
Skrytá vada zraku se objevuje až u 85% dyslektiků. To je hrůza, že? Ale když se na to podíváme naopak, tak to také znamená, že 85 % dyslektiků má šanci na zlepšení díky tréninku očí, to je paráda, že?
Díky tomu můžeme rozlišit 3 typy dyslexie.
Celý tento článek má jedno zásadní sdělení:
Dyslexie je prokletí: pro rodiče, učitele, ale hlavně pro samotné děti
Děti zažívají každý den ve škole i doma při psaní úkolů neúspěch. Ony vidí, že jsou jiné, mohou se cítit hloupé a to může mít zásadní vliv na psychiku, na vnímání vlastní hodnoty. Rodiče se zase trápí s tím, že nemohou svému dítěti pomoci. Oni dobře ví, jak chytré dítě mají, ale nechápu, proč se trošku víc nesnaží. Proč se nesoustředí? A proč dělá tak zbytečné chyby?
A z pohledu učitelů zase mohou selhávat rodiče. Kdyby se na to doma podívali, kdyby si doma četli, tak by to vypadalo jinak. Za těch x let praxe se všichni nakonec naučili číst, tak proč by to teď najednou nešlo?
Je to začarovaný kruh plný zklamání, neúspěchů, nervů a zoufalství.
Vizuální dyslektici se lépe učí ušima. To znamená, že si zapamatují všechno, co slyšeli, nebo viděli např. v televizi. Proto je lepší, když jim zadání nebo text přečtete. Díky tomu dostane mozek kvalitní informace a může s nimi pracovat, například rovnou řešit slovní úlohu.
V případě, že si dítě čte zadání stejného úkolu samo, trvá mu, než pochopí, co má vlastně dělat. Někdy si musí zadání přečíst i opakovaně a to ho samozřejmě zdržuje. A vy nevíte, proč čte ty dva řádky už 5 minut.
V tomto článku jsme si řekli o tom, jak důležitou roli hrají oči v procesu učení. A díky tomu je jasné, že i drobná odchylka ve zrakovém systému může způsobovat dětem velké potíže. Dobrá zpráva je, že až 85 % dětí s poruchami čtení může pomoci trénink očí. Potíže jako pomalé čtení, bolesti hlavy nebo rozmazaný text po tréninku buď úplně vymizí, nebo se alespoň zmírní.
Ideální varianta: objednáte se někde na vyšetření u optometristy nebo ortoptistky, kteří se věnují tréninku očí u dětí. Pokud vás toto téma zajímá více, stáhněte si ZDARMA můj e-book s názvem: Poruchy učení nebo skrytá vada zraku?
PS2: Další zajímavé informace najdete na Facebooku, Instagramu a Youtube, tak se mrkněte.