dyslexie má řešení

Není dyslexie jako dyslexie: potíže se čtením vyřeší zrakový trénink

Dyslexie jako specifická porucha čtení je běžně známá. Stačí, když někdo řekne zaklínadlo: „Já jsem dyslektik“ a okamžitě se zlepšují známky, na všechno je více času, člověk si může vybrat, jestli bude psát písemku, nebo bude zkoušený u tabule, dostává extra body při přijímačkách atd.

Ano, takto to funguje, ale jen ve škole. A co dál? Dostanou dyslektici více času na vyplnění testů v autoškole? Nebo pro ně platí jiné termíny při podávání daňového přiznání? Trvá u nich těhotenství 10 měsíců jen proto, aby si stihli načíst všechno, co potřebují vědět? Těžko.

Diagnóza dyslexie se dá vnímat jako taková omluvenka. Rodiče uklidní, že chyba není na jejich straně. Děti zase mají papír na to, že nejsou hloupé. A učitele uklidní, že učí dobře, jenom dítě to kvůli dyslexii nechápe.

Ale bez ohledu na to, jestli vaše dítě je nebo není dys, pořád máte doma někoho kdo:

  • nesnáší čtení a vyhýbá se knížkám,
  • kvůli tomu se hůř učí,
  • může školu nesnášet,
  • když už dítě číst musí, je čtení pomalé,
  • v textu se ztrácí, přeskakuje slova i celé řádky
  • a hlavně – vůbec si nepamatuje o čem četlo.

Běžně se dyslektikům doporučuje, aby více trénovali. Ale to je podobné, jako kdyby po vás někdo chtěl, abyste víc trénovali běhání se svojí bolavou nohou.

Pojďme se podívat na dyslexii z pohledu optometristy.

Dyslexie z pohledu optometristy

Až 80% všech informací ve škole získáváme očima. Proto se i drobná chybička zrakového systému musí dost zásadně projevit na školních výkonech.

A teď pozor. Potíže (se čtením a učením) mohou mít i děti se 100% zrakovou ostrostí, které prošly kontrolou zraku na očním a brýle podle oftalmologa nepotřebují.

Háček je v tom, že základem dobrého vidění je dokonalá spolupráce obou očí. A pokud máte 2 zdravé dobře vidoucí oči, které spolu nespolupracují, vidíte všechno dvojitě. Třeba text v knížce. Nebo při čtení vnímáte, jak se písmenka, nebo slova pohybují. To se samozřejmě čte dost těžko. Text se dokonce může chvilkově i rozmazávat. Tak si oči promnete, zkusíte to rozmrkat a je to. Jenže to všechno vás při čtení zdržuje. Nestíháte tempo celé třídy. Pokud děti své oči neovládají přesně, přeskakují slova nebo celé řádky. Někdy naopak čtou řádky opakovaně. Proto si ukazují prstem nebo pravítkem.

Když si to shrneme – oční vada dětem komplikuje čtení. Dítě se při čtení musí extrémně snažit a soustředit a proto se brzy unaví, rozbolí ho hlava a tím se to zase všechno jen zhorší.

Rodiče dětí s dyslexií, resp. se skrytou poruchou zraku říkají: Čím víc se učíme, tím je to horší

A je jedno, jestli se zhoršuje písmo, nebo se objevuje pořád více chyb. Typickým příznakem skryté zrakové vady totiž je, že vše závisí na množství energie, respektive na únavě dítěte.

Možná i proto vaše dítě jednou čte dobře a podruhé zase ne. Proto se trápíte s učením. Častým doprovodným příznakem mohou být bolesti hlavy. A představte si, že vás rozbolí hlava vždy, když chvilku čtete. Vás by to bavilo? Mě tedy rozhodně ne.

Skrytá vada zraku se objevuje až u 85% dyslektiků. To je dost, že? Ale když se na to podíváme naopak, tak to také znamená, že 85 % dyslektiků může pomoci právě zrakový trénink. Díky tomu můžeme rozlišit 3 typy dyslexie.

Dělení dyslexie z pohledu očních poruch:

  1. Vizuální dyslexie – porucha čtení je způsobena skrytou vadou zraku. Tuto poruchu odhalí speciální vyšetření u optometristy nebo ortoptistky. U těchto děti funguje trénink očí báječně a potíže s dyslexií zázračne mizí :-).
  2. Čistá dyslexie – Komplexní oční vyšetření ukáže, že dítě má zrak zcela v pořádku, jedná se pouze o dyslexii. Vyšetření ukáže, že všechny parametry jsou v normě a zrakový trénink v takovém případě nemá smysl (protože jednoduše není co zlepšovat).
  3. Kombinovaná dyslexie – Nejčastější varianta. Je to kombinace obou předchozích – poruchy čtení a poruchy vidění. Vyšetření očí ukáže nedostatky zrakového systému. Následný trénink očí dítěti uleví, ale bohužel nevyřeší vše.

Celý tento článek má jedno zásadní sdělení:

Určitá část problémů se čtením (ať už dys nebo nedys) může být způsobena skrytou vadou zraku. A teprve to, co zbyde po tréninku očí, je skutečná dyslexie.

Dyslexie je prokletí: pro rodiče, učitele, ale hlavně pro samotné děti

Děti zažívají každý den ve škole i doma při psaní úkolů neúspěch. Ony vidí, že jsou jiné, mohou se cítit hloupé a to může mít zásadní vliv na psychiku, na vnímání vlastní hodnoty.

Rodiče se zase trápí s tím, že nemohou svému dítěti pomoci. Oni dobře ví, jak chytré dítě mají, ale nechápu, proč se trošku víc nesnaží. Proč se nesoustředí? A proč dělá tak zbytečné chyby?

A z pohledu učitelů zase mohou selhávat rodiče. Kdyby se na to doma podívali, kdyby si doma četli, tak by to vypadalo jinak. Za těch x let praxe se všichni nakonec naučili číst, tak proč by to teď najednou nešlo?

Je to začarovaný kruh plný zklamání, neúspěchů, nervů a zoufalství.

Jak jinak ještě můžete sami odhalit, že by vaše dítě potřebovalo trénink očí?

Vizuální dyslektici se lépe učí ušima. To znamená, že si zapamatují všechno, co slyšeli, nebo viděli např. v televizi. Proto je lepší, když jim zadání nebo text přečtete. Díky tomu dostane mozek kvalitní informace a může s nimi pracovat a například rovnou řešit slovní úlohu.

V případě, že si dítě čte zadání stejného úkolu samo, trvá mu, než pochopí, co má vlastně dělat. Někdy si musí zadání přečíst i opakovaně a to ho samozřejmě zdržuje.

Kdy se dyslexie objevuje?

Typicky mezi 3. – 5. Třídou. Má to svůj důvod. V prvních letech se děti ve škole učí číst. To znamená, že lépe nebo hůře louskají jednotlivá písmenka a později slova. Tempo je pomalejší, písmenka velká. Jakékoliv potíže děti ještě zvládají dohánět svou inteligencí, nebo větším úsilím.

Problémy se čtením se typicky objevují až později. Právě mezi 3. a 5. třídou. Proč? Protože se zmenšuje text, zrychluje tempo a hlavně, děti přecházejí do druhé fáze, kdy se čtení považuje za automatické a teď navíc se díky čtení mají učit. Velký důraz je kladen na porozumění textu. Právě díky tomu děti přečtené informace pochopí a zapamatují. A to je přece základ učení.

Shrnutí

V tomto článku jsme si řekli o tom, jak důležitou roli hrají oči v procesu učení. A díky tomu je jasné, že i drobná odchylka ve zrakovém systému může způsobovat dětem velké potíže. Dobrá zpráva je, že až 85 % dětí s poruchami čtení může pomoci trénink očí. Potíže jako pomalé čtení, bolesti hlavy nebo rozmazaný text po tréninku buď úplně vymizí, nebo se alespoň zmírní.

Řešení potíží se čtením?

Ideální varianta: objednáte se někde na vyšetření u optometristy nebo ortoptistky, kteří se věnují tréninku očí u dětí.

Rychlejší a možná i pohodlnější by pro někoho mohl být online trénink. Více informací se dozvíte na tady.

PS2: Další zajímavé informace najdete na Facebooku, Instagramu a Youtube, tak se mrkněte.

Je optometristka a expertka na dětské oči. Autorka eBooku Tajemství dobrého vidění >>. Její specialitkou jsou poruchy vidění, které způsobují potíže s učením. Lucie umí odhalit i skryté poruchy vidění. Zjištěné nedostatky vycvičit zrakovým tréninkem a tím dětem pomoci ve škole i ve volném čase. Můj příběh si přečtěte zde >>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.