5 důvodů, proč s dyslektiky trénovat oči

V tomto článku si shrneme 5 důvodů, proč dětem s dyslexií pomáhá trénink očí. Projdeme nejčastější problémy a jejich souvislost s viděním

1. Čte extrémně pomalu, ztrácí se v textu, opakovaně začne číst slovo správně, ale dočte je špatně

Co když je to způsobené tím, že jeho oči nedokáží přesně sledovat písmena, slova i celé řádky? Právě nepřesné oční pohyby jsou u dětí s poruchami učení velmi časté. Děti si při čtení ukazují prstem nebo pravítkem, někdy pomáhá tzv. čtecí okénko.

Pokud si i vaše dítě musí při čtení ukazovat prstem, nebo pokud mu vy sami říkáte, aby si ukazovalo, protože se často v textu ztratí, možná jste sami odhalili skutečnou příčinu problémů se čtením.

2. Dělá chyby i při opisování z učebnice, nebo z tabule

Co když je to způsobené špatným, nepřesným, nebo pomalým zaostřováním? U dětí se automaticky předpokládá, že vidí dobře a že jejich oči umí dobře zaostřovat. Moje zkušenost ale ukazuje, že oči mohou být někdy ztuhlé a zaostřovat se jim moc nechce. Právě pomalé zaostřování způsobuje, že když se dítě podívá na tabuli, trvá mu, než oči mohou přečíst příklad nebo slovo a pak, když se podívá do sešitu zase trvá, než se oči přenastaví na krátkou vzdálenost.

Někdy to trvá tak dlouho, že dítě stihne příklad zapomenout a tak se musí znovu podívat do dálky a pak znovu na blízko a to ho samozřejmě zdržuje. Pak nemá čas a klid na to, aby příklad správně spočítalo, nebo správně opsalo slovo.

Co myslíte, že pomůže? Víc času, diagnóza dys, nebo trénink oči?

3. Začne číst dobře, ale po chvíli se zhorší

Děti mohou mít oslabené některé zrakové funkce pro práci na krátkou vzdálenost, tedy i na čtení. Právě třeba oslabená konvergence, nebo malá výdrž očí mohou způsobit, že při únavě vidí dítě text dvojitě. Když chce dítě pokračovat ve čtení, musí se snažit text opět vidět normálně, tedy jednou. Proto zaostřuje, mžourá, mhouří oči. Z tohoto snažení někdy může dokonce rozbolet hlava.

Pokud i vaše dítě bývá často při čtení unavené a trápí ho bolesti hlavy, nemusíte je donekonečna řešit prášky. Zkuste funkční měření zraku.

4. Plete si písmena b/d

Popletená písmenka nesouvisí přímo s očima, ale dají se pomocí tréninku snadno naučit. Pokud se tvarově stejná písmena pletou i vašemu dítěti, je velká šance, že jde pouze o nezralost a s tím se dá pracovat. PS velkou pravděpodobností si totiž vaše dítě plete i pravou a levou stranu, je to tak? A tady je potřeba začít.

Popletená písmenka nemusí nutně znamenat počínající dyslexii.

Stačí pár týdnů cvičení na pravo-levou orientaci a vaše dítě konečně pochopí, co myslíte tím, když mu pořád říkáte, že b má bříško vepředu a d má zadek vzadu.

5. Nepamatuje si o čem četlo

K tomu, aby člověk mohl číst, potřebuje dobře a pohodlně vidět. Potřebuje vidět a znát jednotlivá písmenka, to znamená rozlišovat jejich tvary, správně si uvědomovat jejich pozici ve slově i na řádku, tyto informace skládat do slov a posílat je do mozku, tam vše vyhodnocovat a propojovat s informacemi které už mozek zná, představovat si jednotlivá slova v obrazech. Díky tomuto složitému procesu člověk ví, co čte a ukládá si tento příběh do paměti.

Co si myslíte, že se děje s dětmi, které vidí nepohodlně, třeba dvojitě a musí se snažit, aby vůbec dokázaly vidět a číst? Takové děti spotřebují všechnu svoji energii na to, aby viděly a vůbec jim nezůstává energie na nějaké představování si a nebo dokonce užívání si toho, co čtou.

Vysvětlím vám to na příkladu: Pamatujete si svou první jízdu autem? Kdy jste se tolik soustředili na zmáčknutí plynu, pouštění spojky, na řazení, na chodce a dopravní značky, na silnici a pruhy, na semafory a křižovatky, že jste možná vůbec nebyli schopní se soustředit na něco jiného. Po nějaké době tréninku jste si všechny pohyby zautomatizovali, takže dnes už zřejmě řídíte úplně v pohodě, dokonce za jízdy dokážete dětem podat pití, rozbalit tyčinku nebo podat knížku. Jak se to stalo?

Díky tréninku došlo k tomu, že samotný proces řízení auta dnes probíhá automaticky a mozek se může věnovat tomu, že si užívá jízdu, že poslouchá hudbu, baví se s dětmi, nebo že si v autě třeba zpíváte.

Se čtením je to stejné. Zezačátku vyžaduje velké úsilí, ale postupně se všechno automatizuje a čtení je stále rychlejší a snadnější. Samozřejmě to platí jen v případě, že vše funguje tak, jak má.

Pokud to nefunguje, čtete pořád jako začátečník. Řešením ale nemusí vždy být víc cvičení, v našem případě víc čtení. Pokud je problém v očích, můžete číst denně kilometry textů, ale stejně se nikam neposunete.

Pokud vás toto téma zajímá víc:

  1. 1. Stáhněte si ZDARMA můj eBook Poruchy učení nebo skrytá vada zraku?
  2. 2. Přihlaste se rovnou do 1. online tréninku zraku v ČR, kde procvičíme úplné základy, bez kterých se prostě číst nedá.

3. Nebo se mrkněte na Facebook a na Instagram, kde najdete další nápady a inspiraci pro řešení poruch učení.

Je optometristka a expertka na dětské oči. Autorka eBooku Poruchy učení nebo skrytá vada zraku? >>. Její superschopnost: Skrze trénink očí dokáže pomoci dětem ke snadnějšímu čtení a učení. Celý její příběh si přečtěte zde >>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.