krátkozrakost fotbal

Na velikosti (dioptrií) záleží

Začíná to nevinně. První brýle „jenom-na-tabuli“ nebo „jenom-do-auta“. A o pár let později nosíte na nose pěkné popelníky. Tento článek je pro ty z vás, kteří nechtějí jen čekat, až se TO zastaví.

Budu hádat. Brýle vás otravují, tlačí, mlží se, jsou neustále upatlané. Kontaktní čočky nechcete, nebo vám nevyhovují. Operace se bojíte. Tohle (zdánlivě) nemá řešení. Co Vás ale štve nejvíc, je, že dioptrie se stále zvětšují.

Věříte, že se TO zastaví. Čekáte. Okolí vás zásobuje „dobrými radami“ typu:

  • Nečti večer, ať si nezkazíš oči.
  • Nedívej se na televizi, ať si nezkazíš oči.
  • To máš z toho, jak sedíš celý den u počítače. 
  • To dělají ty zářivky. 
  • Kdybys ty brýle nosili víc, bylo by to lepší.
  • Kdybys ty brýle nenosila tak moc, bylo by to lepší. Ty oči si na ně totiž zvykly.

Dioptrie se ale zvyšují dál

Pročítáte internet, ptáte se kudy chodíte.  A dozvídáte se:

  • Jedině operace očí.
  • Rozhodně neoperovat, čekat. 
  • Cvičit, cvičit, cvičit.
  • Cvičit nemá smysl.
  • Hlavně nosit brýle, ať se to nehorší.
  • Brýle hlavně nenosit, ať oči trénují.
  • Dioptrie dáme do brýlí přesně.
  • Dáme to radši trochu slabší, ať se oči cvičí. 

Kdo se v tom má vyznat? Co člověk, to odborník. Co odborník, to jiný názor. V tomhle se neorientuje ani Chuck Norris.

Zkusili jste všechno. Hltáte knihy jako je Dobrý zrak bez brýlí. Cvičíte oční jógu. Zobete vitamíny. Koukáte ráno do slunce, v noci na měsíc (to asi ne, to jsem si teď vymyslela. Ale co kdyby to taky fungovalo?). Pořád nic?

Zastavím vás. Ještě před tím, než přidám další názor a doplním ho jednoduchým řešení. Vše najdete v eBooku zde. Teď ale raději pokračujte čtením článku.

Zamyslete se nad tím, kolik toho o vás váš oční specialista ví?

Je jedno, jestli chodíte k lékaři, nebo k optometristovi. Zajímal se někdy někdo detailně, jak vypadá váš běžný den? Kolik času strávíte venku a jak často koukáte na televizi nebo na počítač? Jestli sportujete? Jaká je Vaše běžná pracovní vzdálenost? Jak sedíte u stolu a jak držíte tužku? Nebo jak kvalitně spíte?

Nebo vás posadili za přístroj, foukli do oka. Naskládali sklíčka do obroučky, přečetli jste písmenka, dostali papírek s výsledkem a nazdar?

Moji klienti se bohužel setkávají s tou rychlejší variantou.

Pojďme se na to podívat z jiného úhlu

Oči a mozek jsou úzce spojeny. Oči jsou přijímače, ale ve skutečnosti se díváme mozkem.  A ten funguje na jednoduchém principu – pamatuje si jen to, co potřebuje a co používá. Zbytek zapomene. Třeba jako ty super básničky z první třídy. Pamatuje si je jen paní učitelka žáků 1. třídy. Proč? Protože je potřebuje a pravidelně je svému mozku připomíná. Ale zpátky k očím.

Přidám trošku suché, ale moc důležité teorie:

Jak vidí zdravé oko? Do dálky bez námahy, naprosto pohodově a do blízka musí zaostřovat. Čtení, nebo jakákoliv jiná činnost do blízka (i surfování po internetu) je tedy pro oči námaha. Pokud jsou zdravé, tak to v pohodě zvládnou. Minimálně do určitého věku.

Jak vidí krátkozraké oko? To vidí do dálky rozmazaně, ale do blízka vidí dobře. Je přece krátko-zraké. Pro takové oko je koukání do blízka snadné.

Z toho plyne otázka: Pokud se celé dny díváte do blízka a dálku nepoužíváte. Je výhodnější vidět dobře, nebo být krátkozraký? Bingo.

Krátkozrakost je přizpůsobení na váš životní styl

Konec teoretické části. Jdeme na praktické příklady ze života.

Tak třeba děti. Ty vždy běhaly venku. Jezdily na kole, lezly po stromech. Dnes jsou zavřené přes den ve škole, odpoledne na kroužcích, večer u televize. Používají blízko, blízko a zase jen to blízko.

Ale i dospělí byli dřív mnohem aktivnější. Většinu dne strávili venku. A hlavně vidění do dálky potřebovali a používali. Každý den, pořád.

Nikdy se netrávilo tolik času sezením a koukáním do blízka. Dnes dojedeme autem do práce (ano, tady je potřeba dálka), ale hned potom si sedneme na několik hodin ke stolu (blízko). Počítač i zářivky svítí jak vzteklé (to může citlivějším očí vyvolávat zrakový stres). Makáme, makáme. Padla! Jedeme z práce, vyzvednout děti, kroužky, nákup, uvařit, uklidit, vykoupat, vyžehlit, honem televize a spát. Svůj každodenní kolotoč znáte všichni nejlíp.

Myslím, že pro představu to stačí. Nechci nadávat na dnešní dobu a chválit „starý-dobrý-časy„.  Ale pravdou je, že:

Dnešní moderní doba očím neprospívá

Je jedno, co přesně děláte. Žijete určitým způsobem života, který vede k únavě očí a k pozvolnému narůstání dioptrií. Co se stane, pokud nic nezměníte?

Ano, je to tak. Dioptrie budou zřejmě narůstat dál.

Pokud oko povyroste o 1 mm, znamená to nárůst o 3 dioptrie. 

Takže máte 2 možnosti a je jen na vás, kterou si vyberete:

  1. Můžeme věřit tomu, že  se s tím nedá nic dělat. A pak už nemá smysl článek vůbec dočítat.
  2. Nebo se o své oči začít starat. Pro začátek stačí dodržovat těchto 14 snadných tipů. 

Tímto se loučím s první skupinkou. A vy odhodlaní, račte číst dál.

Není to vůbec těžké, nemusí to být ani drahé, stačí jen:

  • Upravit pracovní prostředí,
  • naučíte se své oči uvolňovat a
  • jíst mrkev.

No dobře, je to to trošku složitější, ale tohle je základ.

Všechny tipy jsem pro sepsala do eBooku. Můžete si ho koupit tady. 

PS: Nezapomeňte dát článku like a sdílet ho se svými přáteli. Unavené oči a dioptrie má dneska kdekdo. Nikdy nevíte, komu tím pomůžete.krátkozrakost fotbal

Je optometristka a expertka na dětské oči. Autorka eBooku Tajemství dobrého vidění >>. Její specialitkou jsou poruchy vidění, které způsobují potíže s učením. Lucie umí odhalit i skryté poruchy vidění. Zjištěné nedostatky vycvičit zrakovým tréninkem a tím dětem pomoci ve škole i ve volném čase. Můj příběh si přečtěte zde >>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.